Rodzaje turbin
Turbosprężarka to istotny element wielu pojazdów. Dawniej spotkać ją można było przede wszystkim w sportowych samochodach. Dziś turbo jest elementem spotykanym zarówno w samochodach osobowych, ciężarowych, jak i dostawczych. Oczywiście od początków swojego istnienia turbosprężarka przeszła pewną ewolucję, choć nadal jej głównymi częściami składowymi pozostają turbina i sprężarka. Natomiast biorąc pod uwagę poszczególne pomniejsze elementy składowe turbosprężarki możemy wyróżnić kilka rodzajów turbo.
Turbo standardowe
Bazowa wersja turbosprężarki jest prostą konstrukcją, nie posiadającą zaworu upustowego. Tego rodzaju turbiny najczęściej spotykane były jeszcze kilkanaście lat temu w samochodach osobowych wyposażonych w silnik benzynowy, a także w pojazdach ciężarowych, maszynach rolniczych i budowlanych. W standardowym turbo brak zaworu sterującego, przez co całość spalin opuszczających silnik trafia do turbiny.
Turbina ze zmienną geometrią
To rozwiązanie często spotykane w samochodach z silnikiem diesla. Turbiny tego rodzaju wyraźnie różnią się wewnętrzną konstrukcją od pozostałych turbosprężarek. Dzięki zastosowanej w tej konstrukcji zmiennej geometrii łopatek (oznaczanej skrótem VGT lub VTG), czyli ruchomych łopatek zamontowanych dookoła wirnika turbiny, strumień spalin kierowany jest bezpośrednio na łopatki, co w konsekwencji przekłada się na zmniejszenie efektu tzw. „turbo-dziury” i bardziej efektywne osiągi jednostek napędowych.
Turbosprężarka wastegate
Turbo z zaworem upustu spalin pozwala na regulację doładowania. Zastosowanie konstrukcji z zaworem umieszczonym tuż przed otworem wlotowym spalin w turbinie automatycznie ogranicza maksymalne doładowanie, poprzez stopniową regulację jego ciśnienia. To z kolei przekłada się na dłuższą żywotność turbosprężarki oraz szybsze doładowanie i zmniejszenie niepożądanego efektu „turbo-dziury”.
Twin Turbo i Bi Turbo
To rozwiązania dość powszechnie stosowane we współczesnych pojazdach. Twin Turbo to konstrukcja złożona z dwóch turbosprężarek połączonych ze sobą w sposób szeregowy. Mniejsza z nich pracuje w niskim zakresie prędkości obrotowych silnika, zaś większa – w większym. Twin Turbo to rozwiązanie bardzo efektywne. Pozwala na obniżenie emisji spalin i zużycia paliwa nawet o ponad 20%.
Bi Turbo to także kompilacja dwóch turbosprężarek, z tą różnicą, że tutaj konstrukcja połączona jest równolegle. Do każdej z dwóch turbosprężarek powietrze dostarczane jest osobno – jest to rozwiązanie szczególnie korzystne dla silników o większej pojemności skokowej. Zarówno Twin Turbo jak i Bi Turbo wykorzystywane jest najczęściej w samochodach osobowych wyższej klasy oraz pojazdach dostawczych.