Turbosprężarka jest bardzo przydatnym urządzeniem, ponieważ dzięki niej można uzyskać stosunkowo dużą moc z niewielkiego silnika, a także znacząco poprawić elastyczność jego pracy i obniżyć zużycie paliwa. Niestety, problemem wciąż jest awaryjność turbosprężarek. Mimo, że ich konstrukcja jest dopracowywana, a materiały wykorzystywane do ich produkcji wciąż udoskonalane, nadal niektóre z tych urządzeń przestają pracować prawidłowo znacznie wcześniej, niż przewiduje producent. Jest tak dlatego, że bardzo niewielka część spośród wszystkich awarii turbosprężarek to wynik wad produkcyjnych – zdecydowana większość problemów jest konsekwencją niedbałości właściciela oraz drobnymi usterkami innych układów i elementów pojazdu.

 

Oto najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek:

1. Zły stan oleju silnikowego

Turbosprężarka jest chłodzona i smarowana olejem silnikowym, dlatego jego stan jest kluczowy dla bezawaryjnej pracy podzespołu. Niestety, kierowcy lekceważą ten fakt, zaniedbując terminową wymianę oleju oraz jego filtra, a także nie przywiązując wagi do regularnej kontroli poziomu oleju. Zanieczyszczony olej skutkuje zwiększeniem oporów pracy łożysk, a ewentualne obecne w nim cząstki stałe mogą wycierać powierzchnię wałka lub łożysk, zaburzając ich kalibrację i zwiększając niewyważenie wałka. To zaś powoduje występowanie drgań, które znacząco przyspieszają zużywanie się turbosprężarki. Aby ustrzec się przed tym, należy wymieniać olej i filtr oleju zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, a najlepiej nawet nieco częściej.

2. Problemy z doprowadzaniem oleju do turbosprężarki

Niestety zdarza się również, że problemy z chłodzeniem i smarowaniem występują nawet przy regularnej wymianie oleju oraz jego filtra. Powodem tego zjawiska bywa najczęściej niedrożność kanalików doprowadzających olej lub usterki pompy oleju oraz zaworów odpowiadających za jego przepływ. Ten rodzaj usterki jest dość rzadki, niemniej jednak może powodować poważne problemy, dlatego nie mogliśmy go pominąć.

3. Niewłaściwy styl jazdy

To jeden z najczęstszych problemów, które powodują awarię turbosprężarki. Silnik turbodoładowany wymaga pewnego czasu na rozgrzanie zanim osiągnie pełną sprawność, a także na ochłodzenie po zakończonej jeździe. Gdy od razu po starcie jest zmuszany do osiągnięcia wysokich obrotów lub zostaje wyłączony od razu po zatrzymaniu, turbosprężarka przestaje być smarowana i chłodzona, co powoduje jej przyspieszone zużycie. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym tekście mówiącym o tym, jak dbać o turbosprężarkę.

4. Zanieczyszczenia w układzie dolotowym i wydechowym

Nie tylko łożyska turbosprężarki są narażone na uszkodzenia powstające na skutek zanieczyszczeń. To samo dotyczy wirników, które wobec ogromnej prędkości obrotowej mogą zostać zniszczone nawet przez drobne ziarenko piasku, które dostanie się do wnętrza turbosprężarki. To samo dotyczy innych zanieczyszczeń, na przykład drobinek rdzy, które mogą znaleźć się w układzie wydechowym. Jedynym sposobem, by zabezpieczyć się przed tym problemem, jest regularna kontrola stanu i wymiana filtra powietrza. Jest to bardzo ważne zarówno dla wirnika sprężarki, jak i zapewnienia odpowiedniego jej chłodzenia.

Powyższe przykłady to najczęściej spotykane powody problemów z turbosprężarką. Jak widzimy, większość z nich nie zależy bezpośrednio od samej turbosprężarki, dlatego poprzez odpowiednie przyzwyczajenia związane z użytkowaniem samochodu można zmniejszyć prawdopodobieństwo awarii i uniknąć dużych wydatków na serwisowanie.

TURBOR BOROWIEC GRZEGORZ


Nasze usługi obejmują samochody osobowe wszystkich marek, jak i turbosprężarki do aut dostawczych i ciężarowych. Wszelkie naprawy przeprowadzamy zgodnie z instrukcjami producentów, z uwzględnieniem tolerancji wymiarów współpracujących ze sobą elementów. Do naprawy używamy wyłącznie nowych, oryginalnych części zamiennych i kitów naprawczych.

Jak do Nas trafić ?