Przykładowa turbosprężarka. Tak wygląda turbina z Seata Leona 1.9 TDI 105KMTurbosprężarka, mimo stosunkowo prostej zasady działania, jest urządzeniem dość skomplikowanym w budowie. Wiele spośród jej elementów to części wymagające bardzo wysokiej precyzji wykonania ze względu na ciasne pasowanie lub dużą prędkość obrotową. Z tego powodu, regeneracja turbosprężarki to trudny i złożony proces, a końcowy sukces przejawiający się w poprawnym działaniu naprawionego urządzenia wymaga ścisłego przestrzegania kolejności wykonywanych czynności oraz staranności pracy. Poniżej przedstawimy krótko wszystkie etapy regeneracji turbosprężarek, czyli opis krok po kroku, jak wygląda nasza praca nad powierzonym nam urządzeniem.

1. Demontaż turbosprężarki z pojazdu

Ten etap jest najprostszy i na ogół nie wymaga specjalistycznego sprzętu, jednak wciąż zachodzi pewne prawdopodobieństwo popełnienia błędu w przypadku braku doświadczenia. Dlatego większość klientów przyjeżdża do naszego zakładu, powierzając nam całość prac związanych z naprawą turbosprężarki, od wymontowania jej z pojazdu do ponownego montażu i sprawdzenia poprawności działania po wykonaniu prac naprawczych. Tylko niektórzy klienci decydują się na samodzielny demontaż turbosprężarki z pojazdu i przywiezienie jej do naszego warsztatu lub wysłanie jej nam kurierem.

2. Rozmontowanie turbosprężarki

Czynność ta jest już znacznie trudniejsza, ponieważ wymaga wiedzy i doświadczenia, a nierzadko - specjalistycznych narzędzi. Podczas demontażu turbosprężarki często musimy zmierzyć się z zapieczonymi śrubami i ciasno pasowanymi elementami, wymagającymi podgrzania w celu rozdzielenia na części składowe. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do urwania śrub podczas próby ich odkręcenia, co powoduje konieczność rozwiercenia i ponownego nagwintowania otworów.

3. Dokładne wyczyszczenie elementów turbosprężarki

Po rozłożeniu turbosprężarki na części składowe, wszystkie elementy, które nie ulegają wymianie są przez nas starannie czyszczone za pomocą myjki ciśnieniowej i ultradźwiękowej, a następnie piaskowane w celu usunięcia pozostałości zanieczyszczeń. Dzięki temu odsłonięta zostaje ich powierzchnia, umożliwiając ocenę ich stanu.

4. Zdiagnozowanie elementów niezbędnych do wymiany bądź regeneracji

Nie wszystkie podzespoły turbosprężarki wymagają naprawy lub regeneracji podczas awarii urządzenia. Poprzez dokładną analizę każdego z nich można stwierdzić, co było przyczyną usterki i w jaki sposób można ją usunąć. Wszystkie, nawet najdrobniejsze uszkodzenia i zarysowania powierzchni elementów turbosprężarki są przez nas dokładnie badane, byśmy mogli podjąć decyzję o tym, czy dana część może zostać zregenerowana, czy nadaje się jedynie do wymiany na nową.

5. Wyważanie wirnika turbosprężarki

To jedna z najważniejszych czynności, decydujących o trwałości turbosprężarki po wymianie. Wirnik turbosprężarki może osiągać nawet kilkaset tysięcy obr/min, dlatego nawet drobne niewyważenia mogą być skutkiem poważnych drgań przyspieszających zużycie turbosprężarki i zwiększających prawdopodobieństwo ponownej awarii. Wyważanie odbywa się przy użyciu specjalnego urządzenia, tzw. wyważarki, która pozwala na bardzo precyzyjny pomiar mas niewyważonych i przez to umożliwia ich redukcję.

6. Złożenie turbiny na wraz z zastosowaniem zestawów naprawczych i części zregenerowanych

Na tym etapie następuje ponowne złożenie turbiny z wszystkich części, które zostały zregenerowane a także tych, które wymieniono na nowe. Odbywa się to w tzw. "czystym" pomieszczeniu, ponieważ im bardziej sterylne będą warunki tej operacji, tym łatwiej uzyskać wysoką jakość i skuteczność naprawy. Niezależnie od stanu technicznego w momencie wystąpienia awarii, wymianie na nowe podlegają wszystkie uszczelnienia, a także łożysko oporowe i tuleja łożyskowa wałka turbosprężarki. W ten sposób uzyskujemy pewność, że ponowna awaria nie będzie skutkiem zamontowania wadliwej części urządzenia.

7. Doważanie średnio- i wysokoobrotowe

Po złożeniu, turbina ponownie trafia na wyważarkę, by zredukować masy niewyważone, które mogą wystąpić przy wyższych prędkościach obrotowych. Także i w tym przypadku powodem tego działania jest chęć przedłużenia żywotności turbosprężarki i zmniejszenia negatywnych oddziaływań drgań wałka i wirników na konstrukcję podczas wytężonej pracy urządzenia.

8. Zmontowanie urządzenia w całość i montaż turbosprężarki w samochodzie

Turbosprężarka po regeneracji w Turbor Mielec. Turbina pochodzi z Mercedesa Viano 120 3.0 CDI 204KMFinalnym etapem jest złożenie całej naprawionej turbosprężarki oraz zamontowanie jej w samochodzie klienta, by sprawdzić, czy proces naprawy zakończył się sukcesem. W dużej części przypadków regeneracja pozwala odzyskać fabryczne parametry podzespołu, a czasem nawet je przewyższyć. Jest to koniec naszej pracy nad urządzeniem, zaś dla klienta oznacza to możliwość przejechania kolejnych tysięcy kilometrów bez konieczności martwienia się o stan techniczny turbosprężarki.

Kontakt

TURBINY
TURBOSPRĘŻARKI

regeneracja
nowe i używane
do samochodów osobowych i dostawczych

NAPRAWA - SKUP - SPRZEDAŻ

BOROWIEC GRZEGORZ

39-300 Mielec
ul. Długa 55

tel. 504-530-667

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak do nas trafić?

Sprawdź również dojazdy do naszej firmy z różnych lokalizacji

 

Masz pytania? Skontaktuj się

Tel: 504 530 667
mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
adres: ul. Długa 55, 39-300 Mielec
Znajdź nas na mapie